Køkkener i prisgrupper
Det er ikke altid let at vælge, hvilket også gør sig gældende ved valg af køkken. Med de mange forskellige køkkenproducenter, vi har i Danmark, må det næsten betegnes som en jungle at finde igennem. Hvad er det, der gør, at det lige er netop det køkkenmærke man skal vælge.
Pris og kvalitet
Her er det vigtig at gøre sig klart, hvilke krav man stiller til pris og kvalitet.
Man plejer at sige, at pris og kvalitet hænger sammen, men gælder det nu også for køkkener ?. Tja her kan man ikke undgå at komme ind på, at folks opfattelse af kvalitet er forskellig. For nogle vil et robust materiale som melamin/laminat til skabe og låger være et udtryk for kvalitet, mens der for andre ikke er nogen tvivl om, at træ og træfiner samt forarbejdningen af disse er en indikator for kvalitet.
Generelt er det ikke helt forkert, at jo dyrere køkken jo dyrere materialer, og at finishen på det leverede vil stige i takt med prisen. Men da køkkener har fået en større og større plads i folks opfattelse af hjemmets værdier, udnytter visse køkkenfirmaer køkkenets værdi som snobeffekt, og dette kommer køberne til at mærke i form af højere priser, end selve produktet berettiger til. Reklamens magt er som bekendt stor.
Dette gør sig gældende flere steder i køkkenbranchen, hvor der kan være stor forskel på forbrugernes og fagfolks opfattelse af de enkelte køkkenfirmaers kvalitet. Det kan sagtens lade sig gøre at påvirke kundens opfattelse af køkkenfirmaet gennem gentagne tv-spots mm. Andre køkkenfirmaer leverer måske et bedre produkt, men pga manglende profilering er de ikke i stand til at kommunikere budskabet ud til forbrugerne. Derudover er der faktisk enkelte køkkenfirmaer, som har problemer med, at forbrugerne opfatter deres produkter som værende lavet i en for god kvalitet. Det lyder mærkeligt men det betyder ofte, at prisen ligeledes opfattes som værende på et niveau, som kunden ikke ser sig i stand til at betale.
Det har ikke nødvendigvis noget hold i virkligheden, men kunden har altså en opfattelse, som er svær at ændre på. Det er derfor ikke altid en ubetinget fordel, at kunderne opfatter produktet som et kvalitetsprodukt, men mere et spørgsmål om forbrugernes opfattelse af balancen i forholdet mellem pris og kvalitet.
Lad dig derfor ikke forblænde af massiv markedsføring, men se produktet an og spørg til prisen, før du danner dig din mening.
Priskategorier
En sortering af køkkenfirmaer efter pris og kvalitet vil altid
være en subjektiv vurdering, som kan diskuteres. Men med baggrund i
redaktionens erfaring fra Branchen gør vi her alligevel forsøget:
Gør det selv køkkener/lav pris: Typisk køkkener, der opfylder de mest basale krav, man måtte have til et nyt køkken. Disse køkkener er kendetegnet ved, at man får meget for pengene. Til gengæld må man finde sig i manglende udvalg med hensyn til skabe, specialløsninger samt materialer. Desuden vil finishen på disse produkter mangle en del i forhold til dyrere produkter. Disse køkkener er enormt populære hos kunder, som godt kan lide at lave det meste selv, og derfor er det kun en fordel, at skabene ofte leveres usamlet. Dermed kan man som kunde spare yderligere i forhold til at betale for, at firmaet skal bruge tid på at samle skabene. Kvik – Kitchn (tidl. Skab Selv) – Netto Line – Multi Living – HTH Gør det Selv – Ikea |
Mellemklasse: Her ser vi køkkener, som henvender sig meget bredt. Produkterne er i en fornuftig kvalitet, og prisen vil være spiselig for de fleste. Målgruppen er unge som ældre, der ønsker et køkken, som skal være funktionelt og med mulighed for at vælge de nyeste trends, uden at prisen bliver et problem. HTH – Aubo – Designa – Vordingborg PLUS |
Øvre mellemklasse: Her er der kræset lidt mere for detaljen og materialevalget, samtidig med at prisen stadig holder sig på et fornuftigt leje. (10-30% dyrere end middelklassegruppen) Målgruppen er forbrugere, som godt vil betale lidt ekstra for f.eks at få rigtig finer på forkanten af skabene, tykkere låger, dybere skabe samt adgang til specialfremstillede skabe/løsninger. Modulia – Invita – Sønderborg Køkkenet – ALNO – Hanstholm – JKE – Svane – Tvis Køkken |
De Eksklusive: Her finder vi toppen af, hvad der tilbydes inden for køkkener i Danmark. Disse køkkenfirmaer er som oftest blandt trendsætterne i branchen, og prisen spiller ikke længere så stor en rolle. Det er nok ikke nogen overraskelse, at man som kunde får lov til at betale lidt ekstra for, at disse firmaer bruger flere penge på produktudvikling end de fleste andre producenter. Målgruppen er forbrugere, som enten prioriterer at betale for den ultimative løsning, eller for hvem penge ikke spiller nogen rolle. Boform – Køkkensnedkeren – Multiform – Uno Form – K1 & K2 – Kvänum |
Derudover findes der -især i København – en række mindre køkkenproducenter, som hver især forsøger at differencere sig fra de ” store” køkkenfirmaer. Det vil typisk være nicher som lokale snedkerkøkkener, arkitekttegnede køkken samt landkøkkener.
Når man som kunde står foran at købe nyt køkken, er det kun de færreste, der ved lige præcis, hvilket køkkenmærke der opfylder netop deres behov. Der er som regel ingen vej uden om at skulle en tur i marken for at se og mærke, hvad de forskellige firmaer har at tilbyde.
Her er det især vigtigt at lægge mærke til, hvordan butikkernes udstillinger fremstår, både med hensyn til montering og finish. Hvis der er sjusket med monteringen og låger, og skuffer ikke åbner/lukker tilfredsstillende, er der en risiko for, at butikken ikke vægter disse ting særligt højt. Det kan betyde at kunden, selvom det f.eks er et højkvalitets produkt, ikke får et køkken der svarer til det, man som kunde måtte forvente.
Desuden er det en god ide at lade sælgeren svare på hvorfor man netop skal vælge hans/hendes produkt fremfor konkurrenternes. Herunder har det stor betydning, om sælgeren er i stand til at skabe tillid om sit produkt og sig selv. Det personlige indtryk af konsulenten kan mange gange være den afgørende faktor for at vælge det ene firma fremfor det andet. Så brug din sunde fornuft og vær ikke bange for at stille “dumme” spørgsmål: En god køkkenkonsulent vil svare omhyggeligt på alt, hvad du spørger om.
Mund til mund
En anden afgørende faktor kan være “mund til mund” metoden.
Kender du nogen i din omgangskreds, der har haft en god/dårlig oplevelse
med køb af køkken, så er det en god ide at drage nytte af vedkommenes
erfaring. Det vil være oplagt at besøge samme sted som feks en
arbejdskollega har anbefalet. Omvendt er der stor sandsynlighed for, at
man ikke vælger det firma, som en anden i omgangskredsen har haft en
dårlig oplevelse med.
Ovennævnte liste skulle gerne kaste lidt mere lys over hvordan branchen er skruet sammen. Hvis det ikke er fyldestgørende nok, henvises til vores forum, hvor I kan få flere gode råd til at vælge netop det køkkenfirma, der er det rigtige for jer.
Seneste kommentarer